Sunday, August 22, 2010

Princesa

Princesa dari arahan Henrique Goldman
Princesa
by:mohd amirul hasrie bin zakaria (AEA090124)


Sebuah filem arahan Henrique Goldman yang mengisahkan dilema seorang lelaki iaitu Ingrid de Souza yang memainkan watak sebagai Fernanda atau dikenali juga Princesa. Hasil tulisan skrip dari Ellis Freeman yang mengisahkan dilema manusia dalam menjalani kehidupan untuk memperoleh kehendak diri. Seperti filem-filem lain, Princesa juga berkiblatkan olahan dari filem Hollywood yang mempunyai pengenalan, konflik dan peleraian. Pengenalan yang dimulakan oleh Goldman sudah menunjukkan bahawa filem Princesa mengisahkan cerita mengenai transeksual apabila seorang pegawai pemeriksaan yang melakukan pemeriksaan ke atas tubuhnya. Fernanda yang berhijrah dari sebuah Bandar di amazon ke Itali untuk mendapatkan wang yang secukupnya untuk menjalani pembedahan tukar jantina agar menjadi wanita normal. Berhijrah ke Itali untuk memenuhi impiannya yang berterusan sejak kecil ; untuk mencari suami dan menjadi ibu kepada anak. Fernanda yang menganggap Charlo lakonan Biba Lerhue yang juga warga Brazil yang telah mencari keuntungan dengan menjadi pelacur di Itali sebagai idolanya. Melalui fabrizio, Fernanda bertemu dengan Karin lakonan Lulu Pecorari iaitu seorang pelacur transeksual yang berjaya. Kemuncak filem ini bertitik apabila Fernanda bertemu dengan Gianni ( Cesare Bocci) iaitu seorang peguam yang berumur 40-an. Gianni yang sudah mempunyai isteri tertarik dengan penampilan dan layanan Fernanda yang seakan perempuan membuatkan Gianni memutuskan hubungan dengan isterinya yang pada awalnya menolak kehadiran Fernanda. Namun disebabkan belas kasihan terhadap Fenanda yang ingin mencari wang untuk menjalani pembedahan menukar jantina dan snaggup membayar untuk pembadahan tersebut. Kehidupan Fernanda terungkap dengan kebijaksanaan, belas kasihan dan humor digambarkan sebaik-baiknya oleh Goldman yang berkerjasama dengan penulis skripnya Ellis Freeman. Jalan cerita yang dikisarkan menjadikan plot yang diungkapkan menarik penonton untuk menunggu hingga selasai. Peleraiannya berlaku pada minit-minit terakhir cerita apabila Gianni kembali bersama isterinya dan Fernanda kembali ke jalanan sebagai pelacur transeksual. Namun sebelum penyelesaian penonton sedikit terkejut dengan watak utama apabila Fernanda ingin membunuh diri tetapi telah diselamatkan oleh pegawal keselamatan bangunan tersebut. Cerita arahan goldman tersusun rapi tanpa sebarang penggunaan teknik imbas kembali membuatkan jalan cerita senang difahami oleh penonton.



Filem “Princesa” menggunakan gaya dokumentari; menggunakan rawi pada sesetengah babak. Penggunaan rawi dalam bentuk voice over yang biasa digunakan dalam penerbitan filem dokumentari memperjelaskan latar cerita pada permulaannya. Rawi merupakan suara pada runut bunyi yang menceritakan tentang kejadian dalam filem. Bukan itu sahaja, rawi juga boleh berbentuk puisi atau monolog. Rawi boleh ditulis dalam bentuk deskripsi, instruktif, humor, atau retorik. Rawi akan disampaikan oleh perawi. Perawi tidak kelihatan dalam filem. Kita hanya boleh mendengar suara ghaib perawi sahaja. Dalam filem “Princesa” penggunaan rawi digunakan pada babak permulaan dan babak terakhir sahaja. Pada babak terakhir suara watak utama sebagai perawi digunakan bagi menceritakan kepada penonton kisah Fernanda pada zaman kanak-kanaknya yang lebih bersifat perempuan dan dipandang hina oleh kawan-kawannya. Dengan menggunakan rawi, penggunaan teknik imbas kembali dapat diketepikan dalam penceritaan sekali gus dapat mengurangkan durasi filem. Ingrid de Souza berjaya memainkan watak Fernanda dengan begitu berjaya sebagai lelaki transeksual dalam filem Princesa. Fernanda sebagai watak utama atau sentral dapat dikenal pasti apabila setiap frame filem hanya memfokusnya dari awal hingga akhir cerita. Kehadiran pelakon baru iaitu Cesare Bocci yang melakonkan sebagai seorang peguam berjaya berlakon dengan jayanya dalam filem tersebut. Manakala dalam aspek sinematografi, pada pendapat saya Princesa bukanlah filem yang terbaik dari aspek ini. Hal ini demikian kerana, jalan cerita digerakkan melalui diolog semata-mata dan bukan melalui penggunaan sinematograpi. Olahan sinematografi dari Guillermo Escalon merupakan seperti kebanyakan filem-fielm lain . Kejayaan filem ini mungkin disebabkan oleh faktor lain yang terdapat pada Princesa.


Mise-en-scene adalah perkataan Perancis yang bermaksud meletak atau melakonkan babak-babak bagi tujuan kamera. Mise-en-scene juga boleh membawa makna proses suntingan filem, daripada menyusun semua syot, babak hingga membentuk wayang gambar. Ia juga boleh ditakrifkan sebagai pembentukan mood atau kedudukan dan termasuk menstrukturkan filem malalui penempatan kamera dan pergerakan kamera dan pelakon. Mise-en-scene menetapkan ruang pergerakan pelakon dan arah di mana mereka bergerak, iaitu ia menentukan kawasan-kawasan aksi yang akan dilakonkan. Kompenen utama mise-en-scene ialah syot. Syot ialah istilah filem. Syot mendapat namanya kerana, pada suatu ketika dahulu, senapang ditembak untuk menghasilkan cahaya bagi menerangi perkara yang hendak dirakamkan oleh kamera. Filem adalah kumpulan beberapa ratus syot dan kekuatan dan kelemahan filem ini bergantung pada syot yang dimuatkan ke dalamnya. Terdapat beberapa jenis syot asas seperti syot jauh ekstrem, syot jauh, syot sederhana, syot dekat dan syot dekat ekstrem atau besar. Dalam filem Princesa gabungan syot-syot yang telah diolah dengan baik menampakkan kejelasan jalan cerita secara teratur dan bukannya bersimpang siur dengan berbagai teknik lain.


Diegetic sound merupakan sumber suara yang dilihat di skrin atau sumber-sumber yang tersirat untuk hadir dengan aksi filem. Istilah diegetic sound berasal daripada perkataan Greek iaitu “menceritakan cerita”. Antara diegetic sound ialah suara watak (dialog), suara yang dibuat oleh objek dalam cerita dan muzik yang dimainkan dalam ruangan cerita (sound effect). Setiap diegetic sound tersebut mempunyai peranan masing-masing dalam membentuk sesebuah filem. Suara watak dapat diklafikasikan sebagai suara yang dituturkan oleh pelakon-pelakon bagi mengerakkan sesuatu jalan cerita. Manakala sound effect merupakan bunyi yang ditambah bagi mendatangkan mood-mood yang diinginkan oleh pengarah bagi menimbulkan sesuatu kesan yang diperlukan. Penggunaan sound effect banyak digunakan dalam filem Hollywood terutamanya filem-filem yang mempunyai aksi. Dengan penggunaan sound effect dalam sesebuah filem akan dapat menimbulkan kesan yang lebih dramatik dan real. Diegetic sound dapat dibahagikan kepada dua iaitu on screen dan off screen. Kedua-duanya berbeza. On screen boleh didefinasikan sebagai suara yang sumbernya kelihatan dalam frame filem. Sebagai contoh, dua orang watak sedang berbicara dihadapan kamera. Ini dikatakan on screen kerana kedua-dua watak tersebut merupakan sumber suara yang kelihatan dalam frame filem. Manakala diegetic sound off screen bermaksud sebaliknya iaitu suara yang didengari yang sumbernye tidak kelihatan dalam frame filem yang ditayangkan. Sebagai contoh, pandangan kamera menghalakan kearah sesuatu kawasan dan dalam masa yang sama suara yang diucapkan tanpa sumbernya tidak ditunjukkan. Penggunaan diegetic sound on screen digunakan secara menyeluruh dalam filem Princesa namun non-diegetic tidak dilupakan.



Non- diegetic sound merupakan sumber suara yang tidak kelihatan pada skrin atau tersirat untuk hadir dalam sesuatu aksi. Diegetic sound berbeza dengan non-diegetic sound. Non-diegetic sound merupakan suara yang dipersembahkan berasal daripada sumber luar ruangan cerita. Perbezaan antara bunyi diegetic dan bunyi non-diegetic bergantung pemahaman kita tentang terhadap sesuatu cerita. Antara non- diegetic sound ialah ulasan narrator. Ulasan narrator atau dikenali juga sebagai ulasan komentar. Ulasan komentar kebiasaannya digunakan pada permulaan bertujuan untuk mendedahkan sesuatu maklumat kepada penonton. Ulasan komentar banyak digunakan dalam pembikinan filem dokumentari sebagai pendedah maklumat tentang sesuatu kejadian atau sebagai informasi. Antara non-diegetic sound yang lain iaitu kesan bunyi yang ditambah. Kesan bunyi ini banyak digunakan dalam pembikinan sesebuah cerita untuk menampakkan kesan yang lebih dramatik. Sebagai contoh bunyi gendang yang dimainkan ketika adegan perang, bunyi kicauan burung di padang bagi melihatkan ketenangan dan sebagainya. Muzik latar juga merupakan salah satu daripada non-diegetic sound. Muzik yang bersesuaian dengan latar masa dan kejadian akan menghidupkan lagi jalan cerita yang ingin dibawa. Muzik instrument yang digunakan dalan filem Princesa sedikit sebanyak telah membangkitkan suasana yang ceria. Sebagai contoh muzik intrument ketika menunjukkan sesuatu perkara yang dilakukan oleh watak tanpa sebarang dialog. Kebiasaannya non-diegetic sound digunakan untuk berbagai jenis bunyi, antaranya bunyi yang seram bagi cerita horror, dan menggunakan muzik komedi untuk cerita humor, sedih bagi cerita bermain emosi, ganas dan sebagainya. Parallel dan contrapuntal juga sebahagian daripada Non-Diegetic sound. Parallel sound merupakan bunyi yang kedengaran secara samar-samar sebagai contoh bunyi suara orang di dalam sebuah majlis parti, persekitaran stadium, orang ramai di pantai dan sebagainya. Parallel sound hadir serentak dengan lagu tema sesebuah filem bagi mencetuskan effect yang lebih dramatic. Manakala contrapuntal sound boleh dikelaskan sebagai bunyi kesan dari sesuatu kejadian. Sebagai contoh bunyi enjin pesawat ketika perang, bunyi binatang menerkan yang disertakan dengan muzik latar filem tersebut. bunyi tersebut banyak digunakan dalam filem-filem aksi, fiksyen sains, seram dan seumpamanya. Kedua-dua sound tersebut tidak kedengaran dalam filem Princesa. Disebabkan latar cerita yang tidak sesuai maka kedua-dua sound tersebut tidak dimasukkan sekali. Non-diegetic sound ditambah semasa proses penyuntingan bagi mendapatkan mood-mood tertentu dalam sesebuah cerita.kejayaan sesebuah filem banyak bergantung kepada pengarahnya, namun keaslian cerita menjadi tunjangnya. Pelakon yang berkebolehan merupakan bonus dalam sesebuah produksi bagi turut menjayakan. Tuntasnya, gabungan segala aspek produksi mampu melahirkan filem yang bermutu dari segala macam hal dan tidak mustahil memperoleh gelaran award.

BREAKING AND ENTERING

BREAKING AND ENTERING

SARALA MOGAN
AEA080352


Semua perhubungan dibina berasaskan sesuatu peraturan. Kenapa manusia yang mewujudkan peraturan tersebut tidak boleh melanggarnya? Bukankah perlanggaran peraturan membuka ruang yang baru kepada seseorang untuk membawa perhubungan tersebut kepada peringkat yang baru.

“Breaking the rules and entering to a new level is a beginning of the meaningful relationship.” Kemungkinan besar ia akan memberi hasil yang tidak diharapkan oleh kita. Tetapi hasilnya pasti sesuatu yang berbaloi kerana permulaan pencarian adalah permulaan peringkat yang baru dalam sesuatu perhubungan.

Pada mulanya ia akan mewujudkan perselisihan faham dan kekecewaan terhadap satu sama lain. Hati kita akan berbisik begini,



“When do u stop looking at each other

Shouldn’t there be a warning?

Shouldn’t somebody say to us “Hey,

watch out, pay attention”

Because you can be thinking, “I’m okay, we’re okay, we’re good.”

Then you turn around and…

a distance between you…”

Bisikan tersebut melambangkan harapan yang berputik daripada kekecewaan. Bisikan tersebut juga permulaan perhubungan dan permulaan “Breaking and Entering” karya Anthony Minghella.

      
Anthony Minghella ialah seorang pengarah, penulis, pelakon dan guru dalam teater. Beliau menghasilkan beberapa filem pada pengakhiran abad ke-20. “Truly Madly Deeply” (1990), ialah filem yang berjaya memperkenalkan Anthony sebagai seorang pengkarya filem yang berkelebihan luar biasa. Karya beliau mengandungi emosi dan texture yang mendalam. Filem “ The English Patient” (1996), ialah filem yang meraihkan 3 anugerah Academy dan menaikkan lagi status beliau sebagai penulis dan pengarah yang berkebolehan menyampaikan pertunjukkan yang hebat. Beliau juga menghasilkan filem –filem yang diadaptasikan daripada beberapa novel seperti “ The Talented Mr. Ripley” (1999) dan “Cold Mountain” (2003). Kedua-dua filem tersebut dicalonkan bagi beberapa anugerah. Pertunjukan pentas Anthony ialah “Madam Butterfly” pada tahun 2005. Pada tahun seterusnya beliau menghasilkan filem lakonan Jude Law iaitu “Breaking and Entering”.

Breaking and Entering mengisahkan kehidupan seorang lelaki yang tinggal bersama teman wanita dan anak perempuannya dan tertarik dengan ibu tunggal bersama anak lelakinya.




                                              

Sinopsis

Will (Jude Law) seorang arkitek yang menjalankan firma Green Effect bersama rakan kongsinya Sandy Hoffman (Martin Freeman). Mereka mendapat tawaran kerja untuk membentuk dan mengubah kawasan urban dan pejabat mereka yang terletak di King Cross, London. Will tinggal bersama teman wanitanya Liv (Robin Wrigh Penn), seorang Swedish-American dan anak perempuan austistic Bea yang berumur 13 tahun. Pejabat Will terletak berhampiran dengan kawasan perumahan warga Bosniah yang tinggal di London. Oleh itu pejabat Will menarik perhatian pencuri tempatan. Mirsad atau Miro (Rafi Gavron) diarahkan oleh pakciknya supaya memecah masuk ke dalam studio Will bersama anak lelakinya dan mencuri barang-barang berharga. Pada hari pertama Will mengadakan parti untuk rakan sekerja dan kawan-kawanya di studio. Miro Smich memerhatikan pekerja di studio yang menutup studio selepas parti berakhir. Dia curi-curi menulis nombor keselamatan yang digunakan oleh pekerja. Selepas semua orang pulang dia memecahkan cermin dan masuk kedalam studio. Dia mematikan alarm keselamatan di studio dengan menggunakan nombor keselamatannya.

Will mendapat panggilan daripada polis bahawa studionya dipecah masuk oleh pencurinya dan barang-barang berharganya dicuri. Pada mulanya mereka mengesyaki pekerja-pekerja yang membersihkan studio dan diberikan nombor keselamatan yang baru. Tetapi studio itu dipecah masuk sekali lagi oleh Miro yang dipanggil sebagai ‘Little Monkey’ oleh pakciknya. Will dan Sandy memerhatikan studio mereka dari kereta. Beberapa hari kemudian, Miro sekali lagi cuba masuk kedalam studio dan Will telah nampak tindakan Miro. Will mengejar Miro untuk tahu tempat tinggalnya. Tetapi dia tidak melaporkan kejadian tersebut kepada polis, malah pergi ke rumah Miro dengan membawa sepasang jeket untuk dijahit. Disitu dia berjumpa dengan emak Miro, Amira (Juliette Binoche), seorang penjahit disamping memerhatikan keadaan sekeliling rumah tersebut. Selepas itu di kerap pergi ke rumah Miro dan berjumpa dengan emaknya. Will tertarik dengan Amira dan meluangkan masa denganya. Amira juga mula menyukai Will dan berasa gembira dengan kehadirannya.

Miro mendapat tahu tentang kehadiran Will ke rumahnya dan memarahi Amira. Dia memberitahu emaknya bahawa dia pernah memecah masuk kedalam studio Will dan mencuri barangnya. Oleh itu Will mengekori dirinya dan akan melaporkan kepada polis. Amira juga percaya bahawa Will sengaja mengambil kesempatan terhadapnya untuk menangkap Miro. Dia memberitahu Miro supaya tidak perlu risau dan dia akan memulangkan Laptopnya kepada Will.

Apabila Amira berjumpa dengan Will dia membawa Will ke rumah kawannya dan berasmara dengannya. Dia mengambil gambar bogel bersama Will semasa tidur bersamanya. Amira menggunakan gambar tersebut untuk mengugut Will supaya tidak membuat laporan polis terhadap Miro.

Tetapi polis berjaya menjejaki dan menangkap Miro dan anak saudaranya. Amira berjumpa dengan Will dan meminta bantuannya supaya membebaskan Miro. Tetapi Will tidak bersetuju. Amira memulangkan gambar-gambar tersebut dan merayu supaya membantunya. Will takut bahawa orang lain akan mendapat tahu hubungannya bersama Amira. Dia balik ke rumah dan memberitahu segala yang berlaku kepada Liv. Liv memahami keadaan tersebut dan membawa Will ke balai polis. Mereka memberitahu polis bahawa mereka kenal keluarga Smich dan laporan yang dibuat adalah satu kesilapan. Maka, polis membebaskan Miro.

Walaupun Liv memahami keadaan Will dia berasa marah dengan tindakan Will yang mencari cinta di luar. Dia suruh Will menghentikan keretanya dan turun daripadanya. Will memujuk Liv bahawa dia masih mencintaiya dan sanggup buat apa sahaja deminya. Liv menerima lamaran untuk berkahwin. Akhirnya, Miro berjumpa dengan Will dan Sandy dan mengucapkan terima kasih.

Plot

Filem ini mempersembahkan ceritanya dengan menggunakan kaedah “ Hollywood Narrative”. Ia mempunyai permulaan , klimaks dan peleraian. Narrative filem ini bagaikan cermin. ia bergantung kepada perspektif penonton. Apakah yang ingin dilihat oleh para penonton? Jika tumpuannya terhadap Will, maka penonton akan berasa kekecewaan yang dihadapi oleh Will dalam perhubungan bersama Liv. Hubungan Liv dengan anakya seperti sebuah bulatan. Will tidak dapat masuk ke dalan bulatan tersebut. Ia mewujudkan jurang di antara Will dan Liv. Dia mencari Amira untuk mengisi ruang tersebut. Pada masa yang sama dia tidak berniat untuk memutuskan hubungan dengan Liv yang dijalinkan selama 10 tahun. Dia masih mengekalkan hubungan tersebut bagi keselamatan dirinya yang tidak mahu hidup seorang.

Jika penonton ingin memahami perasaan Liv yang membesarkan anaknya yang autistic maka pemahaman terhadap cerita ini adalah berbeza. Penonton akan memahami perasaa Liv bahawa anaknya Bea perlu mendapat kasih sayang yang secukupnya. Dia boleh mencurahkan kasih sayang yang secukupnya kepada Will dan anaknya. Tetapi apabila wujud soal keutamaan tentulah Liv berpihak kepada anaknya. Dia tidak mahu anakya dirampas oleh sesiapapun walaupun Will sanggup menjaga anakya selama 10 tahun. Dia memahami niat baik Will dan mula berubah. Dia ingin melonggarkan ketegangan bulatan tersebut.

Jika kita melihat dari sudut pandangan Amira cerita ini mengisahkan keberanian seorang ibu yang sanggup buat apa sahaja untuk mempertahankan anakya. Miro adalah segalanya bagi dia. Selepas kematian suaminya Amira menerima Will dengan sepenuh hatinya walaupun dia tahu bahawa Will ada teman wanita. Apabila dia mendapat tahu tindakan anaknya yang mencuri di studio dia tidak memihak anakya Miro. Tetapi pada masa yang sama dia cuba menyelamatkan anaknya dari ditangkap oleh polis. Dia mengugut Will dengan gambar-gambar yang diambil bersamanya. Apabila Miro ditangkap oleh polis dia memulangkan gambar-gambar tersebut dan merayu kepada Will untuk membebaskan anaknya. Ini menunjukkan sifat sebenar seorang ibu yang tidak boleh dipersalahkan.

Persoalannya, adakah Pengarah berjaya menyampaikan plot tersebut dengan kaedah yang digunakanya?

Ya .

DIa menyampaikan plotnya dengan menggunakan diegetic sound, non-diegetic sound dan cinematography yang efektif.



Diegetic Sound

Diegetic sound terbahagi kepada dua, iaitu, on–screen dan off–screen. Dialog dalam filem ialah on-screen sound. Dialog menggerakkan naratif filem dengan lancar. Bukan semua dialog memberi maklumat atau membantu pelancaran cerita. Tidak semestinya dialog yang panjang memberi maklumat yang banyak berbanding dengan dialog yang kecil.

Pada asasnya, dialog berjaya melancarkan naratif filem ini. Hampir semua dialog mempunyai makna yang tersirat dan mencerminkan keadaan sebenar kepada para penonton. Kebanyakan dialog bantu menggerakkan cerita dari ketegori ‘Diegetic Sound’. Kesemua elemen dalam filem ini digerakkan dengan bantuan dialog.

Pada permulaan filem ini, dialog antara Will dengan Sandy menunjukkan bahawa perhubungan antara Will dengan Liv adalah setakat perhubungan teman wanita sahaja. Ia dapat dilihat apabila,



Sandy: It’s alright for you, mate, you’ve got a gorgeous Swedish wife.

Will : Girlfriend

Sandy: u can’t say girlfriend after 10 years.



Jurang antara Will dengan Liv

                                    

Apabila Will dan Liv menghadiri terapinya Will memberitahu bahawa dia mengambil berat terhadap keadaan Bea tetapi Liv menyatakan bahawa dia terlalu sibuk dengan hal kerja. Ini menjelaskan jurang yang wujud antara Will dan Liv. Selain itu, kebenaran bahawa Liv belum terima sepenuhnya Will dalam hubunganya jelas kelihatan apabila dia menyuruh Bea untuk mengembalikan baterinya kepada Will.



Liv: Bea, go and get Will’s battery

Will: Will’s battery?..dad, wives, Will’s battery.. thanks for that… I don’t

see the real father around much



Selain itu, dialog juga menunjukkan bahawa Will semakin putus asa dengan tindakan Bea.

“we are human..don’t punish us..”

“we get fed up”



Kasih seorang ibu

Apabila watak Amira diperkenalkan dia bertekak dengan anaknya Miro yang tidak pergi ke sekolah selama seminggu. Dia menyatakan bahawa Miro adalah seorang budak yang pandai dan tidak menggunakan otaknya dengan baik. Dia menyalahkan orang lain atas kelakuan buruk Miro. Dia berkata bahawa,

“ If somebody, if one of his family, if any of our people leading you, I’m telling you, if any one of them, I’ll kill them. And I wouldn’t care…”

                                      



Amira berjumpa dengan Will untuk menyerahkan laptop. Tetapi dia mambawa Will ke rumah kawannya dan menyerahkan dirinya kepada Will. Dia menyatakan bahawa,

“I’m, giving myself to you...

I want it to be worth something...”



Apabila dia memberitahu hal sebenar kepada Will dia manyatakan bahawa,

“You must know that mother’s would do anything to protect their children”





Politik

Selain itu, filem ini juga memaparkan unsur politik . King Cross ialah tempat yang sedang dimajukan di pusat London. Latar belakang filem ini menceritakan King Cross penuh dengan kegiatan haram para penjenayah. Kebanyakan orang yang digambarkan dalam filem ini ialah pelarian dari Bosnia. Miro dan keluarganya juga dari Bosnia. Kegiatan haram seperti pencurian, pengedaran dadah dan pelacuran dikendalikan oleh orang dari Bosnia. Tetapi kagiatan ini tidak akan berlaku jika semua barang diagihkan sama rata. Hal ini dapat dilihat semasa Miro menghadiri sesi bersama pegawai kebajikan. Pegawai itu berkata bahawa semua barang adalah milik orang. Tetapi Miro bercanggah pendapat dengannya,



Pegawai : His prada jacket belonged to, MR. Prada

Miro :Wat about before that,

Pegawai :Before wat,

Miro :Before it was Mr prada’s?

Did it belong to the women who made it?



Ini menunjukkan bahawa penduduk Bosnian berpegang kepada Marxism. Jika semuanya dibahagi sama rata tidak wujud kegiatan pencurian dari orang yang berada.

Selain itu, jurang sosial juga dipaparkan dalam filem ini. Makna tersirat dapat dipaparkan menerusi dialognya.



Mr Bruno : one law for us, one law for them

Sandy : except we haven’t broken the law

Mr Bruno : Everyone broken the law… they go straight to the jail… “do

not pass go”



Diegetic sound – off screen

Diegetic sound off screen dalam filem ini menjelaskan beberapa perkara seperti bisikan hati watak-watak utama. Apabila Will berjumpa dengan pakar terapinya mereka bertekak tentang masa yang Will luangkan dengan keluarganya. Tetapi Will tidak mahu bertekak lagi dan putus asa dengan kelakuan Liv. Dia berkata bahawa,

Will: It’s not a competition to see who loves her most. If it were a

Competition, I would happily let Liv win. Liv you win…



Dialog ini ialah voice over dalam scene seterusnya selepas scene bersama pakar terapi. Voice over ini mewujudkan kesinambungan antara scene pertama dengan scene seterusnya.

Selain itu, voice over juga melancarkan plot cerita ini apabila Liv menyedari kesilapannya dan ingin berbaik semula dengan Will. Dia akan berkata bahawa,

“But then I just push him away. I just push him away from me...I don’t know why…”

“ I don’t want to be cold ... i don’t want to be sad.. i don’t want to be angry with him anymore...”



Disamping itu, suara serigala juga selalu kedengaran dalam beberapa scene. Suara itu tidak membantu untuk menggerakkan cerita. Tetapi ia menyampaikan mesej kepada para penonton bahawa manusia belum “bertamadun”. Di King Cross mahupun di seluruh dunia manusia memusnahkan alam semula jadi dengan menyatakan bahawa ia memberi kehidupan yang selesa kepada masyarakat. Tetapi ia dianggap sebagai tindakan yang menjejaskan ekosistem alam semula jadi.



Non –diegetic Sound

Non-diegetic sound dalam filem ini juga berjaya menggerakkan plot. Pada awalnya Miro memecahkan cermin studionya untuk masuk ke dalam studio. Bunyi pecahan cermin melambangkan maksud tersirat dalam scene ini. Kehadiran Miro kedalam studio melambangkan kehadiran dia dalam hidup Will dan kesan yang akan dibawa olehnya.

Selain itu, bunyi di tempat kerja Will seperti bunyi mesin, mengambarkan suasana sebenar di tempat kerja. Bunyi apabila Will memberi parti kepada kawan-kawan dan rakan sekerjanya juga menceriakan scene tersebut.



Cinematography
                                      

Dari segi cinematography pengarah menggunakan beberapa kaedah untuk menyampaikan plot filem ini dengan efektif. Beberapa ‘Close-up’ menunjukkan bahawa scene atau dialog itu amat penting dalam cerita ini. Kedaan ini dapat dilihat apabila Amira memberitahu kepada Miro bahawa dia akan membunuh sesiapa yang menyuruh dia melakukan kegiatan jenayah. Pada masa itu, pengarah menunjukkan bahawa Amira sanggup buat apa sahaja untuk menjaga anakya.

Selain itu, selepas Will dan Liv menolong Miro dengan membebaskan dia daripada tuduhan, mereka tunggu dalam kereta untuk pulang ke rumah. Will memerhatikan Amira dan Miro berlalu didepan keretanya. Mata Will ditunjukkan dalam cermin kereta bahawa dia memerhatikan mereka. Scene ini menunjukkan bahawa Amira telah lalu pergi dalam kehidupannya dan kehidupan Will adalah bersama Liv.

Disamping itu, pengarah menujukkan jurang perhubungan Will dan Liv menerusi cermin dalam suatu scene. Will dan Liv berdiri di hujung cermin dan meluahkan isi hati yang terguris. Scene itu diambil dengan menunjukkan bayangan Will dan Liv di cermin. ini menunjukkan mereka hidup dalam bayangan masa lepasnya.



Kesimpulan

Dalam kehidupan seseorang, banyak masalah dapat meleraikan dan memulakan sesuatu hubungan yang dapat atau tidak dapat dijangkau. Itulah yang dipaparkan oleh Anthony dengan sepenuh jiwa dalam karya terakhirnya “Breaking and Entering”.





RANGGA CIPTA PERDANA (AEA 090712)

SIAPAKAH SEBENARNYA TULPAN?


CERITA ini dibuat oleh Sergey Dvortsevoy, seorang pembuat filem dari Kazakstan. Beliau lahir pada tahun 1962 di Chimkent, Kazakhstan. Sebelum belajar tentang filem, Sergey Dvortsevoy bekerja sebagai seorang insinyur penerbangan. Beliau berkelana ke seluruh negeri sampai melihat ada pengumuman untuk pendidikan tinggi yang mengarah kepada penulisan naskah di Moskow.
Beliau telah mengarahkan beberapa filem dokumenter dan memenangkan berbagai festival seperti Festival dei Popoli (Florence, Italia), Sunny Side of the Doc (Marseille, Perancis), Cinema du Reel (Paris, Perancis), dan juga memenangkan penghargaan filem dokumentari bergengsi di Leipzig, Jerman, and Nyon, Prancis. Beliau mendeskripsikan karya-karya dengan sebutan ‘life cinema’ dengan tujuan untuk selalu menunjukkan kesederhanaan dan kehangatan dunia.


Filem ini menceritakan tentang Asa, dia adalah seorang pelaut yang belajar di Rusia kemudian pulang ke kampungnya di Kazakhstan. Di Kazakhstan, dia tinggal bersama keluarga saudaranya, Samal dan suaminya, Ondas serta anak-anak mereka iaitu Beke (yang sangat suka mendengarkan berita-berita politik di radio miliknya), Maha (yang sangat suka menyanyi namun Ondas tidak menyukai nyanyiannya) dan Nuka yang masih kecil. Ondas dan keluarganya bekerja sebagai penggembala biri-biri di sebuah padang pasir di Kazakhstan. Mereka tinggal di sebuah rumah ditengah-tengah padang pasir, rumah itu sangat mirip dengan rumah-rumah masyarakat yang hidup berpindah-pindah atau nomaden.
Asa selalu mengikuti Ondas dalam menggembalakan biri-birinya. Kadang-kadang temannya Boni juga ikut membantu. Asa selalu bangga menceritakan pengalamannya ketika melaut kepada Ondas, Boni dan 2 orang tua yang ternyata adalah ibu bapa dari Tulpan. Namun Ondas tidak menyukai cerita pengalaman Asa dan selalu menyuruhnya berhenti untuk bercerita.

Asa ingin memulai hidupnya sebagai pengembala dengan menikah seperti saudara perempuannya. Dia menyukai gadis yang tinggal beberapa mil dari rumah Ondas tempat Asa menumpang hidup. Gadis itu bernama Tulpan, yang juga seorang anak pengembala biri-biri. Sebetulnya Asa sudah sering bertemu ibu bapa Tulpan. Asa selalu menceritakan pengalaman melaut yang hebat kepada ibu bapa Tulpan. Asa mencuba mendekati Tulpan dan mengatakan bahawa dia mencintai Tulpan. Tetapi sebenarnya Asa tidak pernah melihat wajah Tulpan kerana Tulpan tidak menampakkan mukanya kepada Asa. Asa hanya melihat Tulpan dari belakang. Bahkan Tulpan tidak memberikan jawaban dari pertanyaan-pertanyaan Asa. Namun Asa tidak mahu berputus asa. Dia terus menyatakan cintanya dan menceritakan mimpi-mimpi indahnya yang ingin menjadi pelaut, memiliki peternakan biri-biri sendiri dan sebagainya. Namun Tulpan hanya diam sahaja dan tidak peduli dengan Asa. Sampai akhirnya ibu Tulpan datang dan mengusir Asa.




Asa mengikuti Ondas dalam mengembala biri-biri. Suatu hari Asa dan Ondas menemui seekor biri-biri betina yang akan melahirkan anak. Melihat itu Ondas membantu biri-biri itu untuk melahirkan anaknya. Dan akhirnya Ondas berjaya mengeluarkan anak biri-biri dari perut ibunya. Dengan sigap Ondas memberikan nafas buatan kepada bayi biri-biri itu. Melihat bayi biri-biri yang masih lengket-lengket kesan dari perut ibunya itu dan kemudian Ondas memberikan nafas buatan, timbul perasaan jijik dari Asa. Namun dia harus mencuba kerana ingin menjadi pengembala seperti Ondas. Walau dengan meludah kerana tidak tahan dengan keadaan itu, Asa tetap mencuba memberikan nafas buatan kepada bayi biri-biri itu.
Ondas selalu memarahi Asa. Entah kenapa dia tidak suka terhadap apa yang Asa lakukan. Hingga suatu hari Asa merasa bosan dipersalahkan dan mulai melawan kata-kata Ondas. Saudara perempuan Asa berusaha menenangkan Asa dan Ondas. Tetapi sia-sia sahaja. Asa mengumpat dan mengatakan bahawa keluarga Ondas miskin. Ondas membalas dengan mengatakan Asa tidak pantas menjadi penggembala yang hidup sederhana kerana dia adalah pelaut yang menghabiskan waktunya di negara besar seperti Rusia.
Asa pergi meninggalkan Ondas dan saudara perempuannya. Tidak tahu akan kemana. Di tengah jalan dia melihat seekor biri-biri betina yang akan melahirkan. Melihat itu timbul rasa iba di hati Asa. Namun dia tidak tahu harus berbuat apa. Dia memanggil Ondas. Tetapi dengan jarak yang sudah jauh dari rumah, tentu sahaja Ondas tidak mendengar panggilan Asa. Akhirnya Asa mencuba apa yang pernah dilakukan Ondas ketika menolong seekor biri-biri yang akan melahirkan bayi. Asa menarik tangan dan kepala bayi biri-biri yang mulai keluar dari perut induknya. Asa berjaya mengeluarkan biri-biri itu dan memberikan nafas buatan seperti yang pernah dilakukan Ondas.
Asa yang ditemani Boni kembali datang ke rumah Tulpan. Asa kembali menyatakan cintanya dan meminta Tulpan untuk menikahinya. Namun seperti biasa, tidak ada jawaban dari Tulpan. Bahkan pintu pun tidak dibukakan Tulpan. Asa yang mulai hilang kesabaran akan memaksa masuk ke rumah Tulpan, tiba-tiba ibu Tulpan datang dan berniat mengusir Asa. Namun kali ini Asa tidak mahu menyerah dan dia memaksa masuk ke dalam rumah Tulpan. Namun tidak ada Tulpan disana, yang ada hanyalah seekor kambing. Ibu Tulpan pun mengatakan bahawa Tulpan sudah pergi dan dia tidak menyukai Asa. Asa pun sangat kecewa.


Asa kembali ke rumah saudara perempuannya untuk berpamitan. Keluarga Samal dan Ondas juga akan pindah dari sana kerana hidup mereka yang nomaden. Samal mencuba membujuk Asa, namun Asa sudah memiliki tekad bulat untuk pergi. Asa pun pergi ditemani oleh Boni.
Namun di dalam perjalanan, Asa melihat ke belakang. Asa melihat anak-anak Samal, apalagi Asa berjanji akan membawa Nuka (anak paling kecil) ke suatu tempat. Asa menyuruh Boni untuk menghentikan kereta dan kemudian dia kembali ke keluarga Samal dan Ondas. Dan cerita pun berakhir.
Filem ini hanya mengambil latar di padang gurun Kazakstan. Di dalam rumah dan di luar rumah. Menggunakan diegetic sound on screen ketika kamera mengarah kepada benda-benda yang menimbulkan bunyi seperti suara kereta, suara biri-biri dan suara radio yang dipegang oleh Beke. Dan tidak sedikit juga ketika menggunakan off screen iaitu suara yang terdengar namun kita tidak dapat melihat visualnya seperti suara derap langkah unta dan biri-biri yang sedang berlari namun tidak dishoot didalam frame, suara Nuka yang berlari dengan tertawa girang ketika di dalam frame hanya ada Ondas dan Asa. Juga menggunakan non diegetic sound berupa musik latar yang sesuai dengan kehidupan padang gurun. Juga ada suara paralel sound, iaitu suara bising didalam frame dalam suatu aktiviti seperti suara derap langkah biri-biri tadi.
Sesuai dengan apa yang dideskripsikan oleh Sergey Dvorsevoy, yang mengatakan bahawa karya-karyanya adalah ‘life cinema’, filem ini juga menceritakan tentang kesederhanaan suatu kehidupan di suatu tempat, khususnya di Kazakhstan. Dengan didukung oleh lakonan-lakonan selayaknya yang terjadi dikehidupan nyata. Karakter-karakter yang dibangun dalam filem ini juga cukup menarik dan terlihat seperti apa yang benar-benar terjadi di dunia nyata.
Asa yang ingin merajut mimpi-mimpinya setelah pulang dari kelautan di Rusia, dia selalu bangga menceritakan pengalamannya selama melaut kepada ibu bapa Tulpan dan ingin menikahi Tulpan namun Tulpan tidak menyukai Asa.
Samal saudara perempuan Asa yang sangat sabar memberikan rasa sayang kepada suami dan anak-anaknya.
Ondas suami Samal yang selalu nampak garang, tidak suka ketika Asa menceritakan pengalaman hebatnya saat menjadi pelaut.
Anak-anak Ondas dan Samal yang memiliki perbezaan karakter seperti Beke yang menyukai ilmu pengetahuan dan berita-berita politik yang dia dengar dari radio miliknya, Maha yang sangat suka menyanyi, dimana-mana dia selalu menyanyi namun Ondas tidak menyukai nyanyiannya dan menyuruhnya diam, dan Nuka anak yang paling kecil dan lucu.
Boni teman Asa yang sangat menyukai lagu-lagu barat, bahkan didalam keretanya terdapat gambar-gambar porno yang identik dengan seks bebas ala barat.
Situasi sederhana diatas mungkin saja terjadi dalam kehidupan sehari-hari.
Namun melihat situasi latar belakang filem ini, mungkin ada juga yang berpendapat bahawa inilah salah satu sisi kehidupan yang ada di negara Kazakstan, dimana sebuah keluarga yang hidup dengan mengembala biri-biri tinggal di sebuah rumah yang persis seperti rumah masyarakat nomaden.
Saya rasa Tulpan adalah filem yang berjenis Soviet Cinema yang tidak menampilkan sebab akibat atau jalan cerita yang sesuai dengan plot dengan tokoh protagonis dari cerita ini ialah Asa, seorang pelaut yang baru pulang dari Rusia. Sehari-harinya Asa membantu keluarga Ondas mengembala biri-biri. Cerita ini hanya menggambarkan kehidupan sederhana seseorang yang ingin merajut mimpinya. Mimpi menjadi pengembala yang mandiri ataupun menjadi pelaut dan memiliki istri.
Yang menjadi pertanyaan saya adalah siapa sebenarnya Tulpan??
Di dalam filem ini diceritakan bahawa Tulpan adalah seorang gadis anak pengembala yang disukai oleh Asa. Namun saya tidak pernah tahu sebenarnya siapa gadis ini?kenapa nama filem ini ialah Tulpan?tapi tidak menceritakan tentang seorang Tulpan seutuhnya, justeru menceritakan tentang seorang Asa yang ingin merajut mimpi-mipinya dengan menikahi Tulpan. Dan pada akhirnya Tulpan menghilang begitu sahaja.
Filem ini diterima oleh masyarakat kerana menampilkan kesederhanaan dan telah memenangi gelar festival filem cannes tahun 2008, pemenang filem terbaik di Asia Pasific Screen Award 2008, masuk dalam nominasi Achievement in Directing di Asia Pasific Screen Award 2008 dan memenangi kazakhstan academy award 2009 untuk kategori filem yang berbahasa asing.

FATHER AND SON

FATHER AND SON.


Oleh Jagatheeswary Muniandy.

AEA 080086

MIMPI yang ngeri menyebabkan Alexei tidak dapat tidur. Ayahnya yang membantu dia untuk keluar daripada mimpi tersebut. Pelukan ayahnya membuatkan dia terselamat daripada mimpi khayalan itu. Dan ayahnya suruh Alexei menjerit dengan kuat jika dia bermimpi sebegitu lagi. Pada ketika itu ayahnya bertanya apakah mimpi Alexei dan dia pun terang bahawa dia berada di suatu tempat yang tinggi dan bermain dalam hujan. Ketika itu, ayahnya bertanya bahawa dia berada bersama dia atau tidak. Alexei kata dia seorang saja yang berada di situ. Ayahnya pun mula berfikir tentang sesuatu dengan senyuman yang comel. Beginilah pengarah filem ini Alexander Sokurov memulakan ceritanya.

Tentang director.

Alexander Sokurov merupakan seorang Russian yang suka mengambil gambar soviet cinema. Beliau juga merupakan seorang yang pertama kali mengambil gambar tanpa mengeditnya dalam satu shot yang berterusan sehingga 90 minit. Alexander Sokurov lahir di Siberia dalam sebuah keluarga tentera pada tahun 1951. Beliau mengalami kecacatan anatomi dalam kakinya sejak beliau lahir. Sokurov menjadi graduan dalam Pengajian Sejarah dari Universiti Nizhny Novgorod pada tahun 1974 dan bermula bekerja di salah sebuah studio di VGIK pada tahun yang seterusnya.

Film-film yang diarahnya tidak dapat sambutan atau sering mendapat tentangan daripada autoriti-autoriti Soviet yang bekerja di situ tetapi dia mendapat sambutan yang baik daripada Andrei Tarkovsky. Sokurov berkawan rapat dengan Tarkovsky dari filem Tarkovsky yang berjudul ‘Mirror’. Pada permulaan waktu, Sokurov menghasilkan banyak dokumentari termasuklah temu ramah bersama dengan Aleksandr Solzhenitsyn dan pelaporan tentang Grigori Kozintsev yang flet di St Petersburg.

Filem Mother and Son merupakan filem pertama beliau yang mendapat sanjungan daripada seluruh negara pada tahun 1996. Filem itu dicerminkan dalam filem Father and Son pada tahun 2003 dimana filem ini mengkritikkan tentang maksud tersirat homoeroticism. Meskipun Sokurov mempunyai pengkritikan tersendiri tentang filem ini.

Sokurov juga pertama kali menggambarkan filem tetralogy yang terkenal pada abad yang ke 20 dalam tiga ansuran yang terancang; iaitu, ‘Moloch’ (1999) tentang Hitler, ‘Taurus’ (2000) tentang Lenin dan ‘The Sun’ (2004) tentang Emperor Hirihito. Sokurov merupakan seorang yang biasa dipilih untuk Cannes Film Festival, yang merupakan sebuah majlis anugerah yang paling tertua yang diperkenalkan pada tahun 1946. Sokurov pernah dipilih untuk empat buah filem beliau dalam majlis anugerah ini.

Russian Ark yang diarahkan pada tahun 2002 turut merupakan sebuah semi-dokumentari adalah suatu kejayaan secara dagangan dan juga bersifat paling kritik kepada beliau kerana beliau telah menyanjungkan gambar yang hypnotic dan juga shot yang tidak dieditnya dalam dokumentari tersebut. Dalam kalangan masyarakat Amerika beliau terkenal dengan nama ‘Russian Ark’. Beliau mula mengarahkan filem pada tahun 1980 dan telah mengarah tujuh belas buah filem sehingga tahun 2007. Sokurov juga telah mengarahkan dua puluh lapan buah dokumentari sehingga tahun 2006.

Filem Father and Son juga pernah dicalonkan kepada tiga buah anugerah dan memenangi dua buah anugerahnya pada tahun 2003. Di Cannes Film Festival, Sokurov dicalonkan kepada dua anugerah dan beliau memenangi satu anugerahnya. Manakala di Russian Guild of Film Critics pula Natalya Kochergina dipilih sebagai Best Art Direction bagi filem ini dan memenangi anugerah Golden Aries pada tahun 2003 juga.

Sinopsis.

Filem Father and Son merupakan sebuah filem yang menceritakan tentang hubungan diantara seorang bapa muda dengan seorang anak remaja. Bapa (Andrej Shetinin) dan anak (Alexei Nejmyshev) tinggal bersama di sebuah apartmen yang tinggi yang ditutup oleh atapnya. Mereka telah tinggal bersendirian selama beberapa tahun di dunia mereka tersendiri, yang penuh dengan memori dan ritual harian mereka. Kadang kala mereka kelihatan sebagai adik-beradik dan ada waktunya mereka kelihatan seperti pasangan kekasih. Alexei mengikut jejak kaki ayahnya dan menyertai sekolah tentera untuk melanjutkan pengajiannya. Alexei adalah seorang yang suka menyertai bidang sukan, seorang yang kurang bertanggungjawab dan menghadapi masalah dengan teman wanitannya. Teman wanitannya tidak suka Alexei kerana Alexei berkongsi kasih sayang dengan bapa dan dia. Dia cemburu terhadap hubungan rapat Alexei dengan bapanya. Oleh itu mereka sering menghadapi masalah.

Walaupun semua orang tahu bahawa pada suatu ketika waktu anaknya perlu meninggalkan keluarga dan memulakan hidup baru tetapi Alexei tidak setuju dengannya. Dia bertelingkah dengan ayahnya bahawa dia akan tinggal bersamanya. Bapa Alexei pula berasa dia harus mencari kerja yang baru di bandar yang lain dan memulakan hidupnya di situ, mungkin berkahwin sekali lagi dan memulakan hidupnya. Tetapi siapa akan jaga Alexei apabila dia bermimpi buruk pada waktu malam. Oleh itu bapanya tinggal bersama dengan Alexei. Tidak ada kasih sayang yang kuat diantara anak dan bapa seperti ini.



Tentang filem.



Filem Father and Son merupakan sebuah soviet cinema. Idea-idea dalam filem ini tidak mengikut turutannya kerana plotnya berjenis jungkir balik. Kadang kala ideanya akan jump dari suatu situasi ke situasi yang lain. Misalnya, semasa Alexei bermimpi buruk pada permulaan filem dan bapa dia memujuk dia. Selepas scene itu, mereka telah dengan terus pergi ke tempat latihan Alexei dan bapanya menunggu untuk dia di luar tempat latihannya. Selain itu, ada satu ketika ayah Alexei akan bergaduh dengan dia dan selepas itu dia akan balik ke bilik dia dan melihat beberapa keping gambar. Selepas itu, dalam ceritannya tidak akan menggambarkan siapakah dia maksudkan, apakah kaitan orang yang ada dalam gambar itu dengan Alexei, apakah kisah mereka dan sebagainya. Selain itu, kawan Alexei, Sasha selalu akan datang ke rumah mereka. Tetapi semasa Alexei dan ayahnya bergaduh, ayah Alexei akan memarahkan dia dan menghalaunya dari rumah mereka. Pada pengakhiran filem dia akan datang balik. Kewujudan dia dalam filem itu digambarkan seperti sesuatu yang tidak dihargainya dan tidak menunjukkan watak sebenarnya.

Filem ini juga tidak mengikut narratifnya. Terdapat banyak jump-cut dalam filem ini. Ada suatu ketika, anak kepada kawan ayah Alexei akan datang berjumpa dengan ayah Alexei. Dia ingin tahu apakah punca kehilangan ayahnya. Hal ini demikian kerana, pada suatu ketika dahulu ayah dia dan ayah Alexei pernah bekerja di kem tentera yang sama. Dia ingin tahu adakah ayah dia bersalah atau tidak. Apabila anak kawan ayah Alexei tengah bercakap dengan ayahnya, Alexei akan datang dan ayahnya akan memperkenalkannya. Semasa anak kawan ayahnya bertanya soalan kepada ayah Alexei, Alexei akan tarik dia ke bilik dia dan akan memukul dia lalu menunjukkan x-ray ayahnya. Dalam scene itu kita akan berasa bahawa ayahnya menghidapi penyakit tetapi pada permulaan cerita semasa ayah Alexei pergi berjumpa dengan Alexei di sekolahnya, Alexei akan memberitahu bahawa ayahnya tidak menghidapi sebarang penyakit kerana dia mengambil X-ray tersebut dan menanyakan kepada doktornya. Dalam keadaan ini, kita akan menjadi keliru kerana pada awalnya Alexei memberitahu ayah bahawa dia selamat dan tidak menghidapi penyakit di jantungnya. Tetapi kenapakah dia memukul anak kawan ayah dia lalu menunjukkan X-ray tersebut?

Selain itu, apabila anak kawan ayah Alexei tanya pasal ayah dia, ayah Alexei tidak akan menjawapnya. Tetapi dia akan memberitahu kepada Alexei tentang kawan dia. Ayahnya juga akan meminta Alexei supaya jangan memberitahu kepada anak kawannya semasa mereka keluar. Dalam keadaan ini, kita akan tertanya-tanya kenapalah ayah Alexei menyembunyikan hal sebenar daripada anaknya sendiri, asalkan dia beringin sangat untuk mengetahui tentang ayah dia.

Selain itu, semasa Alexei memukul anak kawan ayahnya, kawan Alexei daripada apartmen sebelah akan memanggil dia dan suruh mengambil cd lagu daripada dianya. Pada ketika Alexei mengambil cd, dia akan duduk di atas sebatang kayu yang terdapat diantara rumah Alexei dan rakan sebelahnya. Alexei akan ajak anak kawan ayah dia sekali. Pada masa itu ayah Alexei akan datang ke bilik Alexei dan memarahi Alexei supaya masuk dalam dan mula memukul dia. Mereka akan bergaduh dan anak kawan ayah Alexei dan kawan Alexei, Sasha yang tinggal di apatmen sebelah akan masuk sekali dan bergaduh. Akhirnya ayah Alexei akan menewaskan semua orang. Pada masa itu, Alexei akan meminta anak kawan ayahnya supaya keluar dari rumah dan meminta tunggu di luar apatmen. Dalam scene ini, kita tidak akan tahu kenapa mereka bergaduh, kenapa Alexei kena berjumpa dengan anak kawan ayahnya asalnya dia beringin berjumpa dengan ayah Alexei dan kenapa kawan dia turut masuk dalam pergaduhan mereka, apakah kaitan denganya dan sebagainya.

Seterusnya, dalam Father and Son, dialog juga memainkan peranan yang penting. Misalnya, pada permualaan cerita apabila Alexei bermimpi buruk, ayahnya akan bertanya begini,

“Am i over there, too?”

Alexei akan menjawab,

“No. I’m all alone.”

Dalam dialog ini kita boleh mendapat tahu bahawa ayah Alexei sentiasa beringin berada di sisi Alexei, walau apa jua keadaan pun. Dia tidak akan membiarkan sesuatu yang buruk berlaku terhadap anaknya. Selain itu, ayahnya juga mendapat tahu bahawa Alexei sudah menjadi dewasa dan dia boleh berdikari selepas ini. Tetapi dia tidak mahu meninggalkan anaknya kerana tiada orang yang akan jaga dia semasa dia bermimpi buruk sebegini.

Pada pengakhiran filem pula, Alexei akan bermimpi lagi, iaitu ayahnya berada seorang di atas bumbung rumah dan pada masa itu Alexei akan tanya kepada ayah dia,

“Where are you?”

“I’m not far away.”

“And me... Am i there, too?”

“No. I’m alone.”

Melalui dialog ini kita boleh melihat perkaitaannya dengan dialog permulaannya. Pada permulaan cerita Alexei akan memberitahu dialog ini kepada ayah dia, manakala pada pengakhiran cerita ayah Alexei akan memberitahu kepada Alexeinya. Melalui ini kita dapat tahu bahawa kedua anak dan ayahnya mempunyai perhubungan yang sangat rapat dimana salah seorangnya tidak dapat hidup tanpa seorang. Mereka harus bergantung pada seorangnya. Kerana selama ini perkara yang diminati dan disuka dibuat oleh orang yang mereka sayangnya.

Seterusnya, terdapat satu dialog di antara Alexei dan ayahnya,

“Everything was about you. Without you, i was nothing.” Alexei akan berkata sebegini kepada ayahnya.

“Every story has two sides. Now i’m just a bother to you.” Balas ayah Alexei.

Dialog ini amat bermakna kepada seseorang anak. Walaupun anak berasa tanpa ayahnya dia adalah seorang yang tidak mempunyai apa-apa tetapi ayahnya akan sentiasa berasa bahawa dia cuma boleh menjadi tunjuk ajar sahaja, kejayaan dalam hidup anak bergantung kepada usahanya sendiri. Begitulah ayah Alexei pun menerangkan kepada Alexei apabila dia merendahkan diri dia. Dialog ini amat member makna kepada saya.

Selain itu, Sasha akan menenung muka Alexei dan akan berkata,

“Take me into your home. I’m a nice guy.”

Dengan dialog ini, kita boleh melihat Sasha seorang yang tinggal di sebelah rumahnya ingin menjadi salah seorang daripada ahli keluarganya. Dengan muka yang kesian dia akan menanyakan soalan ini kepada Alexei. Dengan ini kita boleh dapat tahu hubungan anak dan ayah yang sebegitu rapat menyebabkan Sasha menanyakan soalan ini kepada Alexeinya. Jika dia pun beringin tinggal di rumah mereka, apatah lagi Alexei beruntung untuk mendapat ayah sebegininya.

Dalam filem ini juga, Alexei mempunyai kemahiran membaca minda orang. Apabila dia melihat mata seseorang dia akan membaca mindanya dan memberitahu mereka. Hal ini dapat dilihat apabila kekasih Alexei datang berjumpa dengan dia di sekolah tentera, dia akan melihat mata kekasihnya dan akan memberitahu apa yang difikirkan olehnya. Dia juga dapat mengetahui bahawa kekasihnya telah melakukan curang terhadap dia. Kekasih dia akan menjadi panik dan tinggalkan tempat itu dengan kadar segera. Dia tidak dapat terima hakikatnya bahawa kekasihnya pernah melakukan curang terhadap dia. Selain itu, Alexei juga akan membaca minda ayahnya. Apabila Alexei membaca minda ayahnya dia akan menyebut bahawa minda dia dan minda ayahnya amat berbeza.

Selain itu, Alexei juga mempunyai perasaan ingin tahu yang lebih. Hal ini kerana, selepas dia bergaduh dengan kekasihnya di sekolah, dia akan pergi berjumpa dengan kekasih dia selepas dia bertemu dengan anak kawan ayahnya. Pada masa itu pun dia akan bertelingkah dengan kekasihnya dengan menanyakan tentang lelaki tersebut. Perasaan ingin tahu Alexei dapat dilihat dalam situasi ini. Dia tidak dapat menerima sebarang kekecewaan dalam hidupnya. Begitu juga dia tidak akan terima jika ayahnya meninggalkan dia. Sebab itulah ayahnya tidak meninggalkan Alexie seorang diri.

Dia pun akan bertanya kepada ayahnya, sebab dia datang ke sekolah dia pada pagi hari itu dan juga tentang emaknya apabila dia bangun daripada mimpi.. Selain itu, Alexei juga akan menanyakan soalan kepada Sasha tentang ayah dan ibu dia. Dia akan menanyakan pelbagai soalan kepadanya. Perasaan ingin tahu Alexei dapat diketahui dalam situasi-situasi sebegini.

Sound.

Seterusnya, dalam filem ini muzik juga memainkan peranan yang amat penting. Hal ini demikian kerana dari permulaan cerita radio di rumah Alexei akan berkedengaran. Pada satu ketika Alexei akan bertanya kepada ayahnya adakah Tchaikosvsky pengarah muzik yang disukanya. Ayah dia pun akan mengaku ya. Dari permulaan hingga pengakhiran filem ini, radio memainkan peranan yang penting diantara mereka.

Semasa Alexei membawa anak kawan ayahnya ke bilik dan memukul dia, kawan Alexei dari apartmen sebelah akan memanggil Alexei dan akan menanyakan apakah lagu yang disiarkan di radio pada ketika itu. Dia pun akan menunjukan sebuah cd dan ajak Alexei untuk mengambilnya daripada dia. Keadaan ini menunjukkan bahawa melalui muzik Alexei dan orang di sebelahnya menjadi kawan. Selain itu, dalam filem ini lagu-lagu yang disiarkan dalam radio ini akan mempunyai kaitan yang rapat dengan situasinya. Pada ketika itu, dalam filem ini radio merupakan diegetic sound dalam on screen iaitu suatu benda yang boleh nampak mengeluarkan bunyinya.

Selain itu, dalam filem ini juga terdapat diegetic sound dalam off screen. Pada hujung cerita Alexei dan ayahnya akan bermain bola di atas bumbung rumahnya. Semasa itu akan terdengar suara seorang wanita daripada rumah sebelahnya, tetapi muka wanita tidak akan ditunjukkan dalam skrinnya. Cuma suara dia sahaja akan berkedengaran apabila mereka mula bermain bola. Tetapi mereka tidak akan menghiraukan perempuan tersebut dan sambung mainnya. Dia pun akan menjadi senyap selepas seketika waktunya.

Selain wanita itu, Alexei juga akan mengeluarkan diegetic sound dalam off screen apabila bercakap dengan ayahnya dalam mimpi pada pengakhiran ceritanya. Pada ketika itu, dia tidak akan tunjukkan mukanya, tetapi suara dia akan berkedengaran. Ayah dia pun akan pandang kamera dan menjawap soalannya seolah-olah Alexei ada di situ. Soalan-soalan yang ditanyakan oleh Alexei akan dijawap oleh ayahnya.

Muzik ketika Alexei keluar dengan anak kawan ayahnya juga berkait rapat dengan situasinya. Dalam filem ini, pengarah menggunakan muzik daripada alam semula jadi berbanding daripada muzik yang dimainkannya. Jika tiada radio, dia akan menggunakan muzik daripada kenderaan awam, alam semulajadi dan sebagainya.

Filem Father and Son diakhiri dengan mimpi juga. Melalui ini kita dapat melihat filem ini berkait rapat dengan agenda mimpinya. Pengarah memberikan keutamaan kepada mimpi seseorang insan dalam kehidupannya kepada kehidupan yang realiti.

Sebagai kesimpulannya, melalui filem ini semua orang boleh mengetahui tentang kasih sayang seorang anak dan ayahnya. Hal ini demikian kerana, biasanya kita akan melihat kasih sayang di antara seorang ibu dan anak, kasih sayang diantara adik-beradik, rakan sebaya dan sebagainya. Tetapi bagi pandangan saya inilah filem yang pertama menunjukkan kasih sayang diantara seorang ayah dan anak lelakinya. Terdapat filem yang menunjukkan kasih sayang diantara anak dan ayah tetapi tiada filem yang menunjukkan kasih sayang di antara seorang anak lelaki remaja dan seorang ayah mudanya. Oleh itu, memang benar dan patut filem ini memenangi agurerah di majlis anugerahnya. Father and Son suatu inspirasi kepada seorang anak dan ayah di seluruh dunia ini.

SHANTHINIGAUTHAMI A/P THANGARAJU


AEA080359

_____________________________________________________________________

BABEL(2006) – sebuah filem arahan Alejandro Inarritu yang mengisahkan tentang kesan kecuaian manusia serta konflik dalam perhubungan sesama manusia. Ceritanya digerakkan dengan empat buah keluarga(cerita) yang barbeza sama sekali daripada semua aspek. Walaubagaimanapun, keempat-empat cerita tersebut dihubungkan melalui sebuah senapang; hanya sebuah senapang. Ceritanya bermula dengan adengan pembelian senapang. Abdullah (Mustapha Rachidi) membeli sebuah senapang untuk tujuan memburu serigala yang membaham kambing-kambing ternakannya. Oleh kerana dia terpaksa mencari mata pencarian dengan keluar bekerja, maka senapang tersebut diserahkan kepada anak-anaknya, Hassan (Abdelkader Bara) dan Yussef (Boubker Ait El Caid) untuk tujuan menjaga kambing-kambing ternakan mereka. Di sinilah bermulanya titik permulaan filem ini. Disebabkan perasaan ingin tahu, Hassan dan Yussef menguji keupayaan senapang tersebut, mereka ingin tahu sejauh mana peluru tersebut mampu menuju. Cubaan pertama Hassan, mensasarkan sebuah kereta, sasaranya tidak mengena. Cubaan keduanya terhadap sebuah bas juga gagal. Seterusya, giliran Yussef. Dia juga mensasarkan bas pelancongan yang sama. Mulanya dia menyangka bahawa sasaranya juga tidak mengena, tetapi hakikatnya, sasaran Yussef tepat dan mencederakan seorang penumpang dalam bas tersebut. Pelancong tersebut merupakan pasangan suami isteri Richard Jones dan Susan Jones, lakonan Brad Pitt dan Cate Blanchett. Dalam cerita ini mereka menampil sebagai pasangan yang baru kehilangan seorang anak dan melancong ke Morrocow untuk tujuan menenangkan fikiran. Terutamanya, Susan Jones yang masih belum pulih dari delema kematian anaknya. DOP! Kedengaran bunyi melepaskan tembakan. Cermin bas pecah; bahu kiri Susan Jones pula mengalami pendarahan. Darah mengalir tanpa berhenti. Tembakan tersebut merupakan tembakan daripada senapang kepunyaan Abdullah tetapi penembaknya adalah Yussef, anak lelaki kedua Abdullah. Yussef dan Hassan menyambunyikan perkara tersebut daripada pengetahuan bapa mereka. Namun, mereka mengakui perbuatan mereka apabila polis datang mencari bapa mereka. Abdullah setelah memarahi anak-anaknya mengambil keputusan untuk melarikan diri. Ekoran daripada itu dia mula merantau bersama dengan dua orang anak lelakinya. Di sebelah sini pula, Richard jones dibebani dengan pelbagai masalah. Isterinya tercedera; malah tidak ada kemudahan awam di kawasan tersebut manakala bantuan pendutaan pula mengambil masa yang lama dan sebagainya. Tambah pula masalahnya apabila bas yang membawa mereka melancong meninggalkan mereka berdua bersendirian di sana dan bertolak. Hal ini disebabkan oleh tekanan daripada pelancong-pelancong yang lain yang mempunyai masalah mereka yang tersendiri yang tidak dapat dielakkan. Kemarahan Richard terhadap kedutaan mencapai tahap yang tinggi. Kedutaan menjadikannya sebagai isu global dan proses penghantaran bantuan makan masa yang lama. Polis tempatan pula menyangkanya sebagai angkara pengganas. Richard juga sempat berhubung dengan Amelia dan menerangkan perkara yang berlaku. Amelia seakan mengetahui perkara itu, menyatakan simpatinya. Amelia, Amelia merupakan seorang yang berasal dari Mexico dan membawa watak sebagai penjaga anak-anak Richard. Dia menjaga mereka selama 16 tahun. Anak lelaki sulung Amelia bakal melangsungkan perkakwinannya di kampung mereka di Tijauna. Dia meminta kebenaran daripada Richard untuk menghadiri perkahwinan anaknya itu, tetapi tidak disetujui oleh Richard walaupun dia merayu; dia juga tidak diberikan cuti walaupun sehari. Sekiranya Amelia pergi ke perkahwinan anakya, wujud persoalan siapa yang akan menjaga anak–anak Richard? Amelia juga tidak mendapat cari pengganti untuk menjaga mereka. Perkahwinan anakya pun tidak boleh dielakya. Jadi, dia mengambil keputusan untuk membawa kanak- kanak tersebut ke majlis perkahwinan anak sulungnya di Tijauna. Anak saudara Amelia, iaitu Santiago lakonan Ga el Garua Bernal, membawa mereka bertiga ke destinasi perkahwinan. Perkahwinan berlangsung dengan penuh kemeriahan. Kegembiraan diutamakan dan arak dihidangkan untuk berkongsi kegembiraan. Santiagao, minum arak sehingga mabuk walaupun sedar bahawa dia perlu menghantar pulang mak cik Amelia dengan anak-anak Richard. Hari sudah lewat malam. Mereka bertolak. Santiago membawa kereta dalam keadaan yang kurang selamat. Kereta mereka ditahan di sebuah kawasan pemeriksaan polis patrol dalam perjalanan menuju ke San Diego. Keadaan Santiago yang mabuk menimbulkan kesangsian polis. Selain itu, ‘passport’ Amelia juga mempunyai masalah. Masalah bertambah rumit apabila, Amelia menyatakan bahawa kanak-kanak tersebut anak saudaranya manaka Debbie anak perempuan Richard menafikannya. Santiago dan Amelia tidak faham apa yang harus dibuat. Walupun mereka bukannya orang jahat tetapi keadaan membuat mereka seolah-olah jahat pada pandangan polis patrol tersebut. Santiago, yang pada mulanya mengikut sahaja segala arahan polis menjadi tidak menentu dan melepaskan diri (lari) dari tempat itu. Keretanya dibawa laju sehingga menakutkan Amelia dan kanak-kanak tersebut. Polis mengejar mereka dari belakang. Demi mengkaburkan pihak polis, Santiago meninggalkan Amelia dengan kanak-kanak tersebut di suatu tempat yang penuh dengan semak dan pasir. Amelia bingung. Tidak tahu hala tujunya. Sambil menenangkan kanak-kanak berdua itu, Amelia meneruskan perjalananya. Hari gelap gelita dan hampir subuh. Pagi keesokannya, dengan harapan Amelia menunggu bantuan. Santiago tidak muncul-muncul. Tempat itu merupakan sebuah padang padang pasir yang penuh dengan semak. Kelihatan sebuah kereta peronda di jauh; Amelia bergegas menuju ke kereta tersebut dengan penuh harapan. Kanak-kanak tersebut diberitahu berulang kali supaya tidak meninggakan tempat itu sehingga dia pulang. Dia Berjaya menghentikan kereta tersebut dalam keaadaan yang tidak berdaya. Tanpa usul periksa, polis patrol tersebut menahan Amelia kerana melarikan diri pada hari sebelumnya daripada pemeriksaan polis. Berdasarkan kenyataan Amelia, mereka menuju ke tempat kanak-kanak tersebut menunggu. Tempatnya sudah dikesan tetapi kanak-kanak tersebut tidak ada di sana; mereka hilang. Amelia risau, takut, dan, kecewa. Dia mengikuti polis patrol tersebut dengan rasa serba salah. Amelia dibawa ke balai dan disoal siasat. Di sana dia diberitahu bahawa ‘passport’nya digantung dan akan dihantar pulang ke Negara asal. Amelia sangat kesal dengan keputusan tersebut. Di samping itu, Alejendro menyelitkan pula keluarga Yasujiro (Koji yakisho). Yasujiro mempunyai seorang anak perempuan bernama Chieko. Watak ini dilakonkan oleh Rinko Kikuchi. Budak perempuan tersebut merupakan seorang yang pekak dan bisu. Hanya bahasa isyarat serta ‘lips reading’ yang menjadi asas komunikasinya. Dia kesedihan kerana baru kematian ibunya dan hubungan dia dengan bapanya tidak begitu erat. Dia berasa keseorangan dan dipinggirkan oleh masyarakat. Dia hampir memilih jalan yang salah dalam perjanan hidupnya. Tetapi dia tersedar pada saat-saat akhir. cerita ini dengan cerita sebelumnya seperti tidak ada kaitannya dan membuatkan penonton terfikir kenapa cerita ini diselitkan pada peringkat awal filem. Namun kaitannya wujud. Begitulah ‘story line’ filem BABEL. Kesimpulannya diterangkan dalam ciri-ciri plot di bawah.

Disebabkan oleh sebuah senapang keempat-empat keluarga (Richard, Abdullah, Amelia dan Yasujiro) dikaitkan dengan cara yang sangat menarik. Mulanya Abdullah membeli senapang. Disebabkan terkena tembakan dari senapang tersebut Richard dan Susan tidak dapat pulang ke rumah pada masa yang sepatutnya. Ini mengakibatkan Amelia terpaksa membawa anak-anak Richard ke majlis perkahwinan anak lelaki sulungnya. Di sana dia terpaksa merempuh pelbagai halangan. Bagaimana pula dengan Yasujiro? Di sinilah terletaknya kreatif pengarang. Yasijiro merupakan seorang pemburu pada suatu masa dahulu dan senapang yang menggerakkan cerita ini merupakan senapang kepunyaan Yasujiro yang dihadiahkan kepada Anwar (orang yang menjual senapang tersebut kepada Abdullah). Hal ini diketahui dalam cerita apabila Chieko yang terganggu fikiran menghubungi Inspektor yang pada mulanya mencari ayahnya, dan mempelawanya ke rumah. Pada masa itu gambar yang tergantung di dinding di rumah Chieko menjawab teka-teki berkait apakah hubungan Yasujiro dengan keseluruhan cerita ini. Gambar tersebut menerangkan bahawa Yasujiro berdiri bersebelahan dengan Anwar bersama dengan senapang tersebut. Watak Chieko berperanan membawa polis Jepun ke rumahnya supaya gambar di dinding rumahnya itu terdedah.

Kaedah perallel digunakan dalam menghasilkan filem ini kerana keempat-keempat cerita bergerak atau digerakkan pada masa yang sama. Ia berkembang bersama. Kaedah ini memberikan suatu kesan yang menarik terhadap filem ini. Walaupun. Kesemua cerita bergerak secara sama ia tidak menimbulkan sebarang kekeliruan, malah meningkatkan lagi rasa ingin tahu penonton. Mereka tertanya-tanya mengapa adengan ini ditunjukkan? Apakah kaitannya? Dan lain-lain lagi. Ini menyebabkan penonton ‘terlekat’ dengan filem ini.

Plot filem ini berasaskan plot ‘NARATIF HOLLYWOOD’. Hal ini kerana, filem yang berasaskan naratif Hollywood, susunan cerita atau adengan-adengannya adalah mengikut urutan atau disebut kronologi. Walaupun filem ini mengetengahkan empat cerita yang berbeza, setiap satunya diceritakan mengikut urutan. Kronologinya hanya dapat dilihat secara berasingan untuk setiap cerita. Setiap cerita mempunyai urutan mula, tengah dan akhir. Naratifnya linear membolehkan kita menentukan ceritanya. Dalam filem yang mengandungi plot naratif Hollywood, terdapat juga kesimpulan atau penutup. Semua persoalan yang wujud harus mempunyai jawapan. Dalam filem ini juga wujud pelbagai persoalan yang tidak diberitahu dalan sinopsis filem secara sengaja. Persoalan pertama yang wujud ialah adakah isteri Richard dapat diselamatkan? Kedua, adakah penembak isteri Richard dapat ditangkap? Seterusnya, dapatkah anak-anak Richard yang hilang dicari dan diselamatkan? Adakah hubungan antara Yasujiro dengan anaknya kembali pulih? Jawapannya…? Semua persoalan yang timbul mempunyai jawapannya. Pertama, isteri Richard, Susan. Kawasan petempatan Susan mengalami kecederaan merupakan suatu kawasan pedalaman dan kurang kemajuan; hal ini menyusahkan mereka mendapatkan bantuan kecemasan pada masa diperlukan. Perkara Susan ditembak, dijadikan sebagai isu global kerana dikhuatiri bahawa kemungkinan ianya angkara pengganas dan hal ini secara tidak langsung menyebabkan pertolongan daripada pihak US tidak sampai pada masa yang tepat. Namun, akhirnya bantuan sampai juga, dan Susan Jones dapat diselamatkan.

Persoalan kedua, dalam sinopsis diberitahu bahawa, setelah mendapat tahu kebenaran bahawa anak-anaknyalah yang menyebabkan Susan terkena tembakan, Abdullah mengambil keputusan untuk bersembunyi daripada ditangkap oleh pihak polis. Sewaktu dia melarikan diri pihak polis telah mengepung dia dan anak-anaknya. Pada masa itu, Hassan bertindak melulu bergerak dari tempat persembunyian menyebabkan dia ditembak oleh pihak polis. Yussef berasa marah dan melepaskan tembakan melawan pihak polis. Namun, keadaan abangya yang memerlukan bantuan perubatan akibat tembakan pihak polis menyebabkan dia menyerah diri kepada dan merayu supaya abangya diberi rawatan. Cara mereka ditahan juga ditunjukkan dalam cerita dengan cara yang luar biasa. Perkara tersebut ditunjukkan melalui televisyen di rumah Chieko. Hanya mereka yang ‘terlekat’ dengan file mini dapat mengesannya.

Seterusnya, anak-anak Richard. Apabila Amelia dihadapkan kepada seorang pegawai polis, dia disoal siasat. Ketika itu Amelia akan menanyakan tentang kanak-kanak itu, pegawai itu dengan suara yang agak kasar akan memberitahu bahawa mereka telah dikesan dan diselamatkan. Cerita tentang penyelamatan kanak-kanak tersebut tidak ditunjukkan melalui ‘screen’ hanya diberitahu secara verbal kepada penonton.

Akhirnya, tindakan Chieko yang terlalu mengikut perasaan menunjukkan dia sebagai gadis yang memerlukan perhatian. Dia mengaturkan sebuah perjumpaan dengan polis Jepun yang diminatinya untuk tujuan lain dan disebabkan tindak balas polis tersebut yang positif menyebabkan Chieko sedar. Kesedarannya itu merapatkan lagi hubungannya dengan bapa dia. Watak dia ditangani dengan baik dalam filem tersebut. Perwatakannyalah yang meleraikan kaitan antara keseluruhan cerita-cerita tersebut.

Dalam filem yang menggunakan naratif Hollywood, peranan karektornya sangat penting. Hal ini kerana, mereka yang menggerakkan cerita tersebut. karektor-karektor dalam filem ini melakonkan watak-watak mereka dengan baik sekali. Contohnya, dalam perwatakan pasangan suami isteri Richard Jones dan Susan Jones. Mereka merupakan pasangan yang bermasalah dan baru kehilangan anak mereka. Namun, kesetiaan serta tanggungjawab Richard sebagai seorang suami dapat dilihat dalam lakonannya. Lakonannya sangat baik sehingga mempu memberi impak terhadap penonton dan itulah tugas seorang pelakon. Seterusnya, perwatakan Amelia. Cara dia menghayati wataknya juga sangat baik. Lakonan Amelia dapat ‘merealitikan’ adengan-adengan di sempadan dan semasa dia ditangkap oleh polis patrol. Pada masa yang sama juga, semasa dia merayu supaya mempercayai katanya dan menolongnya mencari anak-anak Richard membuat penonton sayu. Dia berjaya mempengaruhi emosi penonton.

Kepelbagaian watak dan perwatakan seolah-seolah asam garam sesebuah filem di mana ia menjadi penentu rasa filem tersebut. Perwatakan Abdullah dan Santiago boleh dimasukkan dalam kategori ini. Perwatakan Abdullah dicerminkan sebagai seorang ayah yang pilih kasih terhadap anak-anak lelakinya. Semasa Hassan bertindak melulu bergerak dari tempat persembunyian semasa dikepung oleh pihak polis, tindakannya itu membuatkan saya terfikir kenapa dia pandai-pandai bergerak dari sana; dan timbul pula persoalan, adakah disebabkan ayahnya pilih kasih dia sengaja bergerak supaya dia ditembak? Walaupun jawapannya tidak, perwatakan Abdullah yang membuka ruang penonton berfikir sedemikian dan bersimpati terhadap watak Hassan di samping menghasilkan filem yang baik. Seterusnya Santiago. Santiago membawa perwatakan seorang yang ‘happy go’. Perwatakannya yang tidak bertanggungjawab meninggalkan Amelia bersama dengan dua orang kanak-kanak di kawasan padang pasir pada malam yang gelap gelita menimbulkan perasaan marah terhadapnya. Kemarahan mencapai tahap kemuncak apabila pada pagi keesokkannya dia tidak sampai ke tempat itu seperti yang dijanjikan. Perasaan kemarahan serta perasaan sedih membuatkan penonton berfikir, bagaimana Amelia hendak menyelamatkan dirinya serta kanak-kanak tersebut. tambahan pula, Amelia sewaktu dia di kawasan sempadan yang dipenuhi pasir dan suasana yang panas terik berserta keupayaannya yang tidak bermaya berjuang untuk meneruskan hidup sangat ‘touching’.

Secara keseluruhannya, filem ini sangat menarik dan bersifat memberi pengajaran. Kecuaian manusia telah mengakibatkan pelbagai masalah dari satu kesilapan dan menyebabkan mereka mengharungi pelbagai dugaan. Sebab dan akibat yang menggerakkan filem Babel telah memberi kesan yang positif terhadap filem ini. Namun masih terdapat juga persoalan-persoalan yang masih belum terjawab. Antaranya, apakah yang terjadi kepada Santiago? Adakah anak lelaki Abdullah, Hassan telah meninggal dunia? Walaupun persoalan-persoalan ini tidak terjawab ia tidak mengabaikan cerita utama filem ini. Begitulah sudahnya filem BABEL.

Babel (Trailer 2006)

Eternal Sunshine of the Spotless Mind Official Trailer

ELANGGO MUNIAN


AEA080056

________________________________________________________________________

ETERNAL SUNSHINE OF SPOTLESS MIND (2004), sebuah filem hasil karya, Michel Goundry. Jim Carrey, Kate Winslet, Elijah Wood, Mark Raffalo, Tom Wikinson dan Kirsten Dunst merupakan antara barisan pelakon yang melakonkan filem ini. Kisahnya, menceritakan tentang sepasang kekasih yang hubungan mereka renggang menyebabkan mereka mengambil keputusan untuk menamatkan hubungan tersebut. Langkah yang ditangani oleh mereka dalam memutuskan hubungan tersebut yang menjadi isi utama filem ini. Ceritanya bermula dengan gelagat Joel Barrish (Jim Carrey), yang berkejar ke Montauk, dengan mengabaikan kerjanya. Hari tersebut merupakan hari kekasih. Perkara yang diingatinya hanyalah ‘dia harus ke Montauk’. Di sana dia terserempak dengan Clementine Kruczynski (Kate Winslet) dan hubungan mereka bermula ‘semula’ dari saat itu. Perjalanan mereka dalam tren di Montauk itu telah mengeratkan hubungan mereka dan akhirnya mereka menjadi pasangan kekasih. Mereka meluangkan masa bersama-sama dan padang ais merupakan antara tempat yang dikunjungi mereka. Tempat tersebut juga memberikan mereka memori yang manis. Sesudah masa diluangkan bersama, Clementine mengambil keputusan untuk balik bersama Joel ke rumahnya. Saat inilah berlakunya transformasi dalam filem ini. Sewaktu Clementine mengambil barang-barang peribadinya untuk ke rumah Joel, tidak dilupakannya untuk mengambil sekali surat-surat serta barang-barang yang dipos ke alamatnya. Terdapat sebuah kaset dalam barang yang dipos kepadanya. Kaset tersebut berperanan penting dalam filem ini. Kaset tersebut dimainkannya dalam kereta ketika dalam perjalanan ke rumah Joel. Kaset tersebut merungkaikan pelbagai misteri. Kandungan kaset berbunyi seperti, “ my name is Clementine Kruczynski, I’m here to erase Joel Barish”. Hal tersebut telah menyebabkan perselisihan faham antara mereka berdua. Joel yang berasa marah dan kecewa telah menurunkan Clementino di pertengahan jalan. Clementino seolah-olah tidak faham perkara yang berlaku di sekelilingya dan marah.

Pada masa Clementino mangambil barang-barangnya sebelum menaiki kereta, fikiran Joel melayang Jauh. Pelbagai perkara yang difikirkan olehnya. Dalam fikirannya juga kelihatan Clementino. Di sini penonton dikelirukan. Sebenarnya Joel sedang menjalani proses pemadaman ingatan. Joel mengambil keputusan untuk memadamkan ingatannya disebabkan oleh Clementino. Mereka berdua merupakan pasangan kekasih sebelum berjumpa di Montauk. Clementino tidak dapat mengecam Joel dan begitu juga sebaliknya; Clementino telah pun melalui proses pemadaman, hal ini diketahui oleh Joel apabila Joel hendak berjumpa dengan Clementino untuk memulihkan perhubungan mereka yang tegang itu. Bersamanya dia membawa sebuah hadiah. Hadiah itu tidak dapat diberikannya, kerana Clementino telah melupakan Joel dan Joel berasa aneh memikirkan Clementino tidak mengenalinya malah bercumbuan dengan lelaki lain di depannya. Hanya selepas itu Joel mendapat tahu kebenaran bahawa Clementino telah memadamkan segala memorinya bersama Joel dengan bantuan Syarikat Lucuna INC yang menawarkan perkhidmatan tersebut. Joel yang marah dan kecewa dengan sikap Clementino mengambil keputusan untuk melakukan perkara yang sama seperti Clementino. Dia berjumpa dengan doctor Howard Mierzwiak, doctor yang sama memadamkan memori Clementino. Hanya kenangan mereka berdua sahaja akan dipadamkan dengan persetujuan dan bantuan mereka.

Tiba hari untuk sesi pemadaman memori Joel. Perakuan Joel dirakamkan dalam sebuah kaset; Segala barang-barang kepunyaan atau yang diberi oleh Clementino diminta diserahkan di syarikat tersebut. Memori Joel dan Clementino bersama meluangkan masa dipadamkan dari ingatannya satu demi satu; yang menariknya ialah kebanyakan lokasi filem merupakan minda Joel dan igatanya dipadamkan dari yang terbaru ke yang lama (dalam bentuk reverse). Joel harus mengenangkan kembali memori-memori tersebut untuk memudahkan Patrick (Elijah Wood) and Stan (Mark Ruffalo) (pekerja Dr. Howard Mierzwiak) memadamkan memori-memori tersebut. Pada masa yang sama, semasa berlakunya proses pemadaman, Joel menyedari bahawa dia melakukan sesuatu yang salah. Dia juga sedar bahawa dia masih mencintai Clementino dan tidak mahu melupakan Clementino mahupun kenangan mereka bersama. Jadi di sini wujudnya pergelutan antara reality dengan memori. Joel berusaha sedaya upaya untuk mengelakkan daripada memori dia ‘dipadamkan’; Jadi, dia mengenangkan masa silamnya supaya memori tersebut dapat melindungi memorinya bersama Clementino. Perkara ini diterangkan oleh Joel kepada Clementino; tetapi bukannya dalam reality. Walaupun Joel berusaha sedaya upaya untuk menyimpan kenengannya bersama Clementino, namun dia tidak berjaya. Dr. Howard Mierzwiak dan pekerjanya seakan mengetahui bahawa Joel tidak mahu memorinya dipadam, mengatasi masalah tersebut dan berjaya memadamkan segala memori joel bersama dengan Clementino. Pada masa yang sama, Patrick yang merupakan salah seorang daripada pekerja Dr. Howard mengambil kesempatan terhadap situasi tersebut dan mencintai Clementino. Barang-barang yang dibelikan oleh Joel khas untuk Clementino tetapi tidak kesampaian diberikan dan diserahkan di Lucuna INC sebagai salah satu syaratnya melakukan proses pemadaman; barang tersebut dicuri oleh Patrick dan diberikannya kepada Clementino untuk merapatkan hubungan antara mereka. Perlakuan Patrick yang sedemikian seolah-olah mengingatkan Clementino mengenai sesuatu.

Mary (Kirsten Dunst), watak yang juga berperanan sebagai pembantu Dr. Howard Mierzwiak. Dia juga turut sama mengendalikan kes Joel. Filem ini hampir berakhir, dan pada masa itu kebenaran tentang kisah Mary pula diceritakan. Mary juga merupakan antara pelanggan Dr. Howard Mierzwiak, untuk memadamkan memorinya. Memori yang dipadamkan ialah, Mary mencintai Dr. Howard Mierzwiak pada suatu ketika dan hal tersebut diketahui oleh isteri Dr. Howard Mierzwiak. Jadi untuk mengatasi masalah tersebut Dr. Howard Mierzwiak mengambil keputusan untuk memadamkan memori Mary dan Mary menyetujuinya. Namun, Mary mendapat tahu hal tersebut dan mencari maklumat berkaitannya di tempat Dr. Howard Mierzwiak atau Lucuna INC. Dia mendapat cari kaset rakamanya. Mary sangat sedih dengan apa yang berlaku terhadap dirinya. Oleh sebab itu, dia mengambil keputusan untuk memulangkan semua kaset-kaset yang terdapat di Lucuna INC kepada mereka yang berkaitan. Dihantarnya juga kepada Joel dan Clementino kaset mereka; dan kaset tersebutlah yang dimainkan oleh Clementino dalam kereta Joel pada awal permulaan cerita. Setelah menurunkan Clementino di pertengahan jalan Joel ke tempat kerjanya. Clementino bergegas mencari ‘Joel Barrish’ yang disebutkan dalam kaset diposkan kepadanya. Joel Barrish yang dicarinya merupakan orang yang sama dia jumpa di Montauk. Joel juga menerima sebuah kaset dan dia juga sedang mendengarnya apabila Clementino datang mencarinya. Pada masa itu, Clementino sempat terdengar isi kaset Joel. Dia juga menunjukkan reaksi yang sama ditunjukkan oleh Joel apabila mendengar kasetnya. Mereka berdua sedar bahawa mereka telah pun menjalinkan hubungan sebelum ini; dan hubungan tersebut tidak semanis yang disangkakan dan akhirnya membawa mereka ke situasi ini. Walaupun begitu mereka juga tidak menafikan bahawa terdapat sebuah cinta yang erat antara mereka untuk pasangan masing-masing, jadi mereka berfikir bahawa mereka masih mempunyai peluang untuk memperbaiki hubungan mereka. Akhirnya, mereka bersama kembali.

Secara ringkasnya, filem ini mengisahkan tentang sepasang kekasih yang menganggap bahawa hubungan mereka perlu diakhiri dan mengambil keputusan untuk melenyapkan memori atau kenangan mereka bersama. Mereka mencari perkhidmatan syarikat Lucuna INC yang dapat membantu mereka dalam hal ini. Clementino bengambil langkah pertama dan ini mencabar keegooan Joel sebagai seorang lelaki. Jadi dia juga mengambil keputusan yang sama tanpa berfikir panjang. Namun, Joel tersedar pada masa dia dalam proses pemadaman tersebut dan tidak ingin meneruskannya lagi kerana dia tahu masih ada cinta untuk Clementino dalam hatinya. Hakikatnya, Dr. Howard dan pekerja-pekerjanya berjaya dalam misi mereka. Wujudnya titik peralihan dalam cerita apabila Mary mengeposkan kaset-kaset kepunyaan pelanggan-pelanggan Lucuna INC apabila mengetahui dia juga pernah mengalami proses pemadaman memori.Dia tidak mahu perkara yang sama menimpa pelanggan-pelanggan tersebut. Keset tersebut walaupun telah menyebabkan perselisihan faham antara Joel dan Clementino, akhirnya mereka bersama semula. Jadi dalam filem ini kaset tersebut berparanan penting dan Mary berperanan sebagai pelengkap cerita. Cerita ini kebanyakanya bertempatkan minda Joel. Hal ini menyebabkan filem ini berbeza daripada filem-filem yang lain.

Filem ini yang kebanyakannya berlokasikan minda Joel demi untuk menimbulkan kelainan, telah mewujudkan sedikit kekeliruan. Pergelutan antara kehidupan reality dengan memori tidak dapat dibezakan dengan mudah. Contohnya, ketika Joel sedar akan kesilapan dia memadam memori-memori tersebut mengambil keputusan untuk tidak meneruskannya. Jadi dia merayu pada Dr. Howard supaya menghentikannya. Tetapi dia mereyu dalam mindanya. Selain itu, demi untuk melindungi memorinya bersama Clementino, Joel menyukarkan tugas Dr. Howard dengan mengenangkan masa silamnya. Adengan-adengan tersebut seolah-olah tidak memberikan kesan yang sepatutnya dan tidak wujudnya perbezaan untuk memahami antara reality dengan memori.

Sekiranya kita meneliti filem ini, dapat diketahui bahawa filem ini menggunakan kaedah penceritaan “NARRATIVE HOLLYWOOD”. Dalam filem ini terdapat ciri-cirinya. Antaranya, wujud stail sinematik dalam membentuk ‘versimilitude’ iaitu semua perkara ditunjukkan di depan kamera. Ianya mencipta kebenaran. Kaedah ini boleh dilihat dalam adengan-adengan yang bertempatkan dalam minda Joel. Seterusnya, terdapat susunan cerita dalam filem ini. Sebenarnya ceritanya mengikut susunan. Susunan cerita asalnya ialah, Joel dan Clementino bercinta - cinta mereka mula menjadi masam – mengambil keputusan untuk memadamkan memori-memori – memori dipadamkan setelah melalui pelbagai halangan – menjalinkan hubungan semula tanpa mengetahui yang mereka telah melalui proses pemadaman memori – mendapat tahu kebenaran – bersama kembali selepas sedikit perselisihan faham. Ceritanya boleh ditentukan kerana ianya naratifnya linear. Cuma, susunan plotnya bercelaru sedikit kerana proses pemadaman yang dilakukan secara ‘reverse’ demi mewujudkan kelainan. Filem ini juga digerakkan oleh karektor. Setiap karektor berperanan melakonkan watak mereka secara perseorangan untuk menghasilkan sebuah cerita yang baik. Karektornya sangat penting kerana mereka yang mewujudkan pertalian dalam cerita. Seterusnya, hero dalam filem ini sangat sentral selaras dengan ciri naratif Hollywood yang heronya sangat penting. Dalam kaedah naratif Hollywood juga heronya berperanan sebagai penyelesai masalah. Jadi, dalam filem ini Joel sebagai hero telah berperanan sebagai ejen kepada resolusi. Dia yang menyebabkan dia dan Clementino bersama kembali. Sebagai filem yang menggunakan kaedah naratif Hollywood, filem ini sentiasa digerakkan oleh sebab dan akibat. Sebab sesuatu perkara berlaku mewujudkan akibat untuk perkara tersebut. Contohya, disebabkan Joel dan Clementino bertemu, mengakibatkan mereka bercinta, apabila bercinta wujud perselihan faham antara mereka; perselisihan faham ini mengakibatkan mereka menjalani proses pemadaman memori dan seterusnya. Dalam filem ini juga semua persoalaan terjawab. Tetapi wujud pula persoalan apakah peranan Patrick dalam filem ini sesuatu yang perlu? Perananya tidak begitu penting dan hanya mengelirukan lagi keadaan.

Jalan cerita filem ini meupakan sesuatu yang kelise. Ia menceritakan tentang sepasang kekasih bercinta; wujud perselisihan faham antara mereka; salah seorang daripada mereka mengambil keputusan untuk berpisah tanpa pengetahuan pesangan;merujuk Dr. Howard untuk memadamkan memori; dan akhirnya bersama kembali setelah mengetahui kebenaran. Tetapi, Michel Goundry ingin menyampaikan ceritanya dengan cara yang berbeza. Sehubungan dengan itu, Michel Goundry memilih minda Joel sebagai lokasi cerita dan menggerakkan adengan-adengan percintaan Joel dengan Clementino dalam kaedah ‘reverse’. Pemikiran Michel yang menginginkan perbezaan tersebut harus dipuji.

Perwatakan setiap karektor sekadar memuaskan sahaja. Hal ini dapat dilihat dalam perwatakan Jim Carrey yang membawa watak Joel. Lakonannya seakan dia tidak menyelami karektor Joel. Jim Carrey merupakan seorang pelakon yang lebih berkebolehan dan mampu memberi lakonan yang lebih mantap. Lakonannya dalam filem ini seperti serba kekurangan dan tidak meninggalkan sebarang kesan terhadap penonton mahupun filem itu sendiri. Mungkin hal ini disebabkan oleh perwatakan Joel yang terkawal. Seterusnya watak Clementino yang dilakonkan oleh Kate Winslet. Lakonannya agak baik; namun filem ini akan lebih menarik sekiranya lakonannya dimantapkan lagi. Secara umumnya semua karektor gagal dalam mempermainkan emosi masing-masing; mereka yang berjaya menghasilkannya pula tidak mempertahankannya sehingga akhir filem. Contohnya, Jim. Dalam sesetengah adengan Jim menunjukkan lakonan yang baik. Contohnya, sewaktu adengan masa silam, zaman kanak-kanak.lakonannya pada adengan tersebut mampu menyebabkan penonton juga turut sama dalam filem tersebut, tetapi Jim tidak dapat melakukannya sehingga akhir filem. Mungkin kerana watak yang serius tidak padan dengan Jim Carrey. Jim lebih sesuai melakonkan watak-watak yang lucu. Selain daripada itu, kewujudan watak Patrick seolah-olah tidak penting. Ketiadaan watak tersebut juga tidak akan memberikan sebarang kesan terhadap filem itu. Adakah watak tersebut diwujudkan semata-mata untuk menunjukkan bahawa Clementino mempunyai kekasih lain selepas mengalami proses pemadaman memori? Seterusnya Mary. Kepentingan wataknya pula tidak ditunjukkan pada awal filem dan peranannya bermula setelah dia mengetahui kebenaran bahawa dia juga pernah mengalami proses pemadaman memori. Wujud sedikit kelancaran pada masa itu dan ia juga lenyap begitu sahaja.

Tidak dinafikan juga bahawa sinematografi dalam filem ini sangat cantik. Terdapat adengan-adengan yang sinematografinya luar biasa. Contohnya, ketika mereka meluangkan masa di pantai dan menceroboh masuk ke sebuah rumah yang berhampiran untuk berteduh satu malam. Adengan yang menunjukkan rumah tersebut runtuh ketika Joel mengalami proses pemadaman, dan pada masa itu sinematografinya sangat cantik. Rumah tersebut runtuk dan ditunjukkan dalam ‘slowmotion’. Selain itu, adengan-adengan Joel dan Clementino lari daripada proses pemadaman supaya memori mereka bersama tidak dapat dipadam juga menarik. Adengan tersebut seakan mewakilkan konsep ‘realiti mengejar memori’. Scene tersebut mampu mewujudkan kesan yang mendalam terhadap mereka yang menontonya tetapi disebabkan pergerakkan ceritanya yang kurang menarik melenyapkan perasaan ingin tahu dalam kalangan penonton.

Secara keseluruhannya, pada peringkat permulaan, filem ini sangat membosankan. Kekeliruan yang wujud menyebabkan timbulnya kesukaran untuk menghayatinya. Walaubagaimanapun, konsep pemadaman memori secara ‘reverse’ merupakan sesuatu yang ‘highlight’ dalam filem ini. Ia bermaksud bahawa memori mereka dipadam mengikutkan kenangan terkini iaitu semasa hubungan mereka renggang kepada kenangan mereka yang lama iaitu masa mereka mula mengenal dan bercinta. Jadi adengannya bergerak dari pahit ke adengan yang manis. Kisah cinta antara dua personality yang berbeza diceritakan denga cara yang menarik. Ini menyebabkan filem ini berbeza daripada filem lain. Konsepnya sangat luar biasa. Selain itu filem ini juga menekankan aspek bahawa setiap manusia berhak mendapatkan peluang kedua dan tidak terlambat bagi mereka untuk memperbaiki kesilapan mereka. Dengan kata lain, setiap manusia harus diberi peluang untuk memperbaiki kesilapan mereka. Sekiranya filem ini dikendalikan dengan lebih baik di samping corak pergerakannya diberi perhatian ia akan menghasilkan filem yang lebih menarik. Filem ini juga gagal mewujudkan perasaan ingin tahu dalam kalangan penonton. ‘Story line’nya kurang jelas.ceritanya dapat ditentukan tetapi filemnya tidak dapat dihayati. Ia mungkin disebabkan oleh gabungan reality dan memori. Penonton harus sabar menontonnya.